فرانک گری

فرانک گری فرانک اوون گلدبرگ در 28 فوریه 1929 در تورنتو کانادا متولد شد. خانواده گلدبرگ لهستانی و یهودی بودند. فرانک در سن نوجوانی خلاق بود، خانه های خیالی و شهرها را از اقلام موجود در فروشگاه سخت افزار پدربزرگش ساخت. گری در سال 1949 به لس آنجلس نقل مکان کرد، در حالی که در کالج مشغول به کار است. او در نهایت از دانشکده معماری جنوب کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. در طول زمان خود او نام خانوادگی گلدبرگ را به گری تغییر داد.

در سال 1956، گری با همسرش، آنیتا اسنایدر، به دانشکده فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد رفت تا به ماساچوست برود. او بعدا از دانشگاه هاروارد خارج شد و همسرش را طلاق داد و دو دختر داشت. در سال 1975، گری برتا ایزابل آگیلررا ازدواج کرد و دو فرزند دیگر داشت.

گری عمدتا در ساخت و طراحی مبلمان بیشتر علاقمند است، گری یک خانه را برای خانواده اش در سانتا مونیکا با پولی که از Easy Edges گرفته است، بازسازی می کند.بازسازی در اطراف خانه های ییلاقی موجود با حصار های فولادی و نرده های زنجیره ای را در بر می گیرد،طراحی آوانگارد گری توجه جهان دنیای معماری را جلب کرد و در نهایت حرفه خود را به ارتفاعات جدید برد.

گرایش تازه گری، الهام بخش و تحریک می شود؛ تعهد شغلی خود را نسبت به سبک دیکانستراکتیویسم گرایی نشان می دهد که نشان می دهد که این فرم همیشه نباید تابع بیان شود، خود را در پاکت های نازک تیتانیوم پوشانده، حجم های متنوع و جزئیات متضاد زیبایی شناسایی کرده است. برای تسهیل این سبک، گری نرم افزار را که برای صنعت هوافضا طراحی شده بود، قرض گرفت و در نهایت تاسیس Gehry Technologies، شرکتی بود که نرم افزار طراحی پیشرفته را توسعه می داد.

گری نیز به خاطر تمایلات صادقانه و شگفت انگیزش شناخته شده است، شاید مهمترین نکته در کنفرانس مطبوعاتی اکتبر 2014، جایی که او یک خبرنگار را انگشت گذاشت و ادعا کرد که “98 درصد از همه چیزهایی که امروز ساخته شده و طراحی شده است، پوچ خالص است.”

اما بیش از حد شخصیت عمومی اش، دفتر ژی همچنان منجر به گفتگو حرفه ای با پروژه های نوآورانه معماری می شود. در میان کمپین های بین المللی اخیر خود، همکاران گری بر اساس لس آنجلس، دفتر مرکزی فیس بوک را در کالیفرنیا و نیویورک سیتی، یک ساختمان مسکونی برای توسعه نیروگاه Battersea در لندن، و دیگر موزه گوگنهایم، این بار برای ابوظبی طراحی کرده اند.

بخشی از آثار وی

  • El Peix
  • Dancing House in Prague
  • Neuer Zollhof in Düsseldorf, Germany
  • The Museum of Pop Culture in Seattle
  • Gehry Tower in Hanover, Germany
  • Case Western Reserve University
  • Walt Disney Concert Hall in Los Angeles
  • Fisher Center for the Performing Arts
  • Massachusetts Institute of Technology
  • Millennium Park
  • MARTa Herford
  • Hotel Marqués de Riscal in Elciego, Spain
  • The headquarters of IAC in Manhattan, New York City
  • Art Gallery of Ontario in Toronto, Ontario, Canada
  • Gallery of African American Art
  • Chak Wing Building

El Peix

این ماهی طلایی غول پیکر تبدیل به یکی از نمادهای بارسلونا پس از المپیک شده است و به نظر می رسد که در آب های مدیترانه به چشم می خورد. نور خورشید در مقیاس های این مجسمه منعکس شده است که بر روی خط ساحلی Marina المپیک و سواحل بارسلونا قرار دارد.مجسمه سازی از مصالح بافته شده از نوارهای فولادی ضد زنگ طلایی پشتیبانی شده توسط یک ساختار فلزی ساخته شده است، فرم ملایم و ظریف آن با رنگ شدید طلای آن. اثر متقابل بین اشعه خورشید و پوست باعث بروز مقیاس ها می شود، بسته به شدت نور، و شکل آلی این مجسمه گسترده را تشدید می کند. ماهی را می توان از Barceloneta Beach و Marina المپیک دیده، و تبدیل شده است یکی از  مشهور ترین نشانه های نمادین شهر .

Dancing House in Prague

خانه رقص یا ساختمان رقص یا زنجبیل و فرد اسم مستعار داده شده به ساختمان ملی-Nederlanden در مرکز شهر پراگ، جمهوری چک در Rašínovo Nábřeží 80، Praha 2. طراحی شده توسط معمار کانادایی آمریکایی فرانک گری در همکاری با کرواسی معمار چچن ولدو میلونیچ در یک قطعه روستای خالی (جایی که ساختمان قبلی در زمان بمب گذاری پراگ در سال 1945 نابود شده بود).

این ساختمان در سال 1992 طراحی و در سال 1996 تکمیل شد. طرح بسیار غیر سنتی در آن زمان بحث انگیز بود. رئیس جمهور چک واکلاو هاول، که برای دهه ها در کنار سایت زندگی می کرد، از آن حمایت کرده بود، امیدوار بود که این ساختمان به مرکز فعالیت های فرهنگی تبدیل شود. در اصل به نام فرد و گینگر (پس از فرد آستیور و جینگر راجرز – خانه شبیه به یک زن و شوهر از رقصنده ها) خانه در میان ساختمان های باروک، گوتیک و آژاوکو که برای پراگ مشهور است، برجسته می شود.

Neuer Zollhof in Düsseldorf, Germany

Neuer Zollhof in Dusseldorf, Germany. It was designed by Frank Gehry.

مجموعه ساختمان با سه ساختمان جداگانه توسط معمار آمریکایی Frank O. Gehry طراحی و ساخته شد و در سال 1998 تکمیل شد. پلان ها و نمادهای هر سه ساختمان منحنی و لاغر می باشد که باعث می شود که آنها به برج ها متصل شوند. بلندترین ساختمان 14 طبقه بالا و کمتر از 50 متر ارتفاع دارد. هر ساختمان روکش فلزی مختلف – بیرونی دو در گچ سفید و آجر قرمز به ترتیب. نمای ساختمان فولاد ضد زنگ ساختمان مرکزی نشان دهنده مواد و شکل دو ساختمان همسایه آن است.این ساختمان ها مساحت کل مساحت 29000 متر مربع را دارند. پیش از این، معماری بریتانیایی Zaha Hadid در اوایل دهه 1990، رقابت طراحی معماری قبلی برای این سایت را به دست آورد، اما هرگز سفارش آن را نپذیرفت.

The Museum of Pop Culture in Seattle

جیمی هندریکس از این نام الهام گرفت، فرانک جیری این پروژه را طراحی کرد و زاننر شکل و ساختار خیره کننده ای را تولید کرد. پروژه “تجربه موسیقی” (در حال حاضر موزه فرهنگ پاپ و یا MoPOP) در سال 2000 در سایه فضای سوزنی سیاتل تکمیل شد.

طراحی منحصر به فرد گری نیازمند یک رویکرد خلاقانه برای مهندسی و ساخت است. موزه یکی از اولین پروژه هایی بود که از ZEPPS، فن آوری ثبت شده Zahner برای تولید ساختارهای پیچیده و پیچیده استفاده می کرد. این فرایند منجر به ساخت 3300 مجموعه ساختاری منحصر به فرد در 21000 ورق فلزی شد – برای مساحت سطح بیش از 140،000 فوت مربع از فلز منحنی. دو ورق و دو مجموعه پانل یکسان نیستند.تکنیک های سطحی به طور مشابه متنوع هستند و از جنس فولاد ضد زنگ Angel Hair، Iron stainless steel interlock coated و آلومینیوم پوشش داده شده با فلوروسی پوشش داده شده اند.

Gehry Tower in Hanover, Germany

برج گری یک ساختمان نه طبقه است که توسط خدمات حمل و نقل شهری Hanover (üstra) توسط شهرداری سفارش داده شده است، که برای آنها گری نیز یک ایستگاه اتوبوس در شهر طراحی کرده است.برج های گری، ساخته شده از فولاد ضد زنگ، به یاد ماندنی برای پیچ و تاب قابل توجه در نمای خارجی خود را بر روی یک هسته بتن مسلح، و استفاده بهینه از قطعه نسبتا کوچک از زمین است که در آن واقع شده است. مانند بسیاری از ساختمانهای گری، برج با تکنولوژی مدرن موجود در آن زمان ساخته شد.

Case Western Reserve University

ساختمان Gehry در محوطه Case Western Reserve با نام پیتر ب. لوئیس، مدیر اجرایی و رئیس بیمه پیشرو، نامگذاری شده بود که یک پروژه 62 میلیون دلاری با 152000 فوت مربع فضا بود. لوئیس و گری یک حرفه حرفه ای و شخصی داشتند که قدمت آن را به لوییس فرستاد تا گری را برای ساخت خانه اش، که هرگز ساخته نشده بود، نگذارند.

Walt Disney Concert Hall in Los Angeles

یک سفر به لس آنجلس بدون بازدید از کنسرت والت دیزنی، یکی از مهمترین اهداف فرهنگی شهر است. حوادث معماری، خلوص صدا یا زیبایی باغ عمومی آن، سالن کنسرت والت دیزنی یکی از نمادهای لس آنجلس است.سالن کنسرت والت دیزنی برای آکوستیک عالی و معماری متمایز آن را تحسین فراوانی کرده است. در دهه پس از افتتاح، سطوح سرازیری و فلزی سالن با سبک امضای فرانک گری مرتبط شده است.

Fisher Center for the Performing Arts

نیویورکر “مرکز ریچارد بی فیشر” را “بهترین” کنسرت کوچک در ایالات متحده نامید. سیستم های حرارتی و تهویه مطبوع ساختمان به طور کامل توسط منابع زمین گرمایی طراحی شده و امکان استفاده از سوخت های فسیلی در طول عملیات های استاندارد را فراهم می سازد. کل هزینه پروژه به 62 میلیون دلار رسیده و برای تکمیل آن، سه سال طول کشید تا در آوریل 2003 باز گردد. گری گفت: برای مرکز ریچارد ب. فیشر، ژی با همکاری یاسوشیا تویوتا و یک تیم مشاوران تئاتر مشغول به کار شد. نمای ساختمان جلوی ساختمان می تواند به عنوان یک ماسک تئاتر، که چهره خام فضای عملکرد را پوشش می دهد، شکل گرفته باشد. شکل های انتزاعی آن را فراهم می کند تا خواننده را به تجربه ای که در داخل رخ می دهد، پذیرفته شود. “

Massachusetts Institute of Technology

مرکز ریم و ماریا استاتا، یا ساختمان 32، یک مجتمع آموزشی 720،000 متر مربعی در MIT است. افراد مشهور آکادمیک مانند Noam Chomsky و Ron Rivest، بنیانگذار کنسرسیوم جهانی وب تیم برنرز لی، و بنیانگذار جنبش آزاد نرم افزار ریچارد استالمن، دفاتر در ساختمان دارند.رابرت کمپبل، مقاله نویس معماری بوستون گلوب، در گزارشی از مرکز آمار گری، نوشته است: “استاوا همیشه به دنبال ناتمام است. همچنین به نظر می رسد که  سقوط کند. ستون ها در زاویه های ترسناک کج می شوند. منحنی ها و زاویه های تصادفی مواد تغییر هر کجا که شما نگاه کنید: آجر، فولاد آینه سطح، آلومینیوم مات، رنگ رنگ روشن، فلز راه راه. همه چیز به نظر می رسد.

Millennium Park

غرفه جی پریتزکر که توسط فرانک گهری طراحی شده است، 120 فوت ارتفاع دارد، با یک “سرپوش” از نوارهای فولادی ضد زنگ که بر روی آن میچرخد، باز کردن مرحله و اتصال به سر و صدا سرپوش لوله های فولادی پرتابل است. قسمت صحنه غرفه در Douglas Fir پوشیده شده است و دارای یک سری از موانع قابل حمل و یک تراس کور است که می تواند یک ارکستر کامل و یک گروه کر را به ترتیب به 120 عضو تقسیم کند. درب های شیشه ای بزرگ که می توانند در حین بسته شدن، اجازه می دهد که تابلوها در ماه های زمستان برای فعالیت های عمومی مانند پذیرایی ها، و سخنرانی ها استفاده شوند. یکی دیگر از ویژگی های غرفه، یک سیستم شستشوی نور رنگی تزئینی است که در هنگام نمایش بر روی جلوی خانه، چهره غرفه را تغییر می دهد.رولز از سیستم صوتی پشتیبانی می کند که شامل 4000 کرسی ثابت و 95000 فوت مربع چمن بزرگ است که 7000 نفر دیگر را نیز در اختیار دارد. این سیستم صوتی پیشرفته، که اولین نوع آن در جهان بود، برای تقلید آکوستیک یک سالن کنسرت داخلی با توزیع صدا افزایش یافته به طور مساوی نسبت به صندلیهای ثابت و چمن که باعث تأثیر بازتاب شد، طراحی شد.

The headquarters of IAC in Manhattan, New York City

Art Gallery of Ontario in Toronto, Ontario, Canada

 

منابع: Wikipedia, Deezin,Dwell

 

Rate this post