سید هادی میرمیران

سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه‌سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه های شهرسازی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تاسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود. وی در شامگاه ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ پس از یک دوره
ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت. مهندس سید هادی میرمیران استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود.

اظهارات دیگران

علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر ایران: انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و نیز تأسیس موزه ملی معماری، دو پیشنهاد اساسی و مهم میرمیران در روزهای پایان حیاتش بوده است. او به جمعیت، انجمن، شهر و استان خاصی تعلق ندارد، بلکه یک معمار ملی است، با ایده‌های شرقی و پشتوانه باشکوه معماری فاخر و اصیل ایرانی. هادی میرمیران به نظرایرج اعتصام سرآغاز نسل جدید معماری ایران است، در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد، سنتی که میرمیران آن را عمیقاً می‌شناسد و به آن عشق می‌ورزد ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نیست بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس می‌کند و به آن بها می‌دهد که خواه ناخواه در محصولات معماری آن منعکس شده و خواهد شد.

مهمترین ویژگی‌های کارهای میرمیران

  •         حفظ روح معماری کهن ایران با روش‌های نوین طراحی.
  •         توجه و تأکید بر «زمینه» و «تاریخ»، با هدف احیای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
  •         ایجاد پیوند و بهره‌گیری از میراث گذشته حرکتی مستمر از «صورت» به «معنی»، یا از «فرم» به «مفهوم»
  •         رهایی از قید «فرمها و الگوها»ی گذشته
  •         توجه و تأکید بر «فضا» به عنوان جوهر اصلی و مهمترین موضوع معماری
  •         تکیه بر الگوها و فرمهای تاریخی

رویکرد شکلی معماری هادی میر میران

آثار معماری میر میران را می‌توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد:

۱. استفاده از دیاگرام فرم، آثار معماری میر میران در پروژه‌های ابتدای دههٔ هفتاد خورشیدی، از این روش در طراحی کارهای معماری خود استفاده کرده است. در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده _ یا به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می‌کند_ و در روند طراحی، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقی‌مانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شده است مانند پروژه کتابخانهٔ ملی ایران(۱۳۷۳).

۲. استفاده از دیاگرام فرم اثار هنری و طبیعت، در این مرحله میر میران با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده اما، در روند طراحی، کاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژه‌ای با دیاگرام متفاوت دست می‌یابد. او در پروژه موزهٔ ملی آب ایران(۱۳۷۴) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده می‌کند و در پروژهٔ بانک توسعه صادرات ایران (۱۳۷۶) از فرم مکعبی شکل استفاده کرده که شکافی در آن قرار دارد و یاد آور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی باز مانده است.

۳. استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشتهٔ میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژهٔ متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژه‌ها به عهده می‌گیرد. خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است. مانندپروژهٔ کانون وکلای دادگستری تهران(۱۳۸۰_۱۳۷۴)از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است.[۴]

 برخی از افتخارات وی

مشاور برگزیده وزارت مسکن و شهرسازی بعنوان”بهترین مشاور شهرسازی” – ۱۳۷۰

جایزه اول در مسابقه شرکت خانه سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز” – ۱۳۷۱

مقام اول (جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای”طرح احیاء مجموعه کریمخانی شیراز”

مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی ایران برای ” طرح آماده‌سازی اراضی شهر جدید بهارستان”

جایزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستانهای جمهوری ایلامی ایران – ۱۳۷۳

جایزه نخست و مقام اول برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان – ۱۳۷۳

جایزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان – ۱۳۷۴

جایزه دوم در مسابقه طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – ۱۳۷۴

تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی برای طرح کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن – ۱۳۷۵

رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران – ۱۳۷۵

طرح برتر در مسابقه طراحی ساختمان جدید وزارت نیرو – ۱۳۷۵

لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنوارخ مهندسی ساختمان برای طرح بهسازی و نوسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – ۱۳۷۵

گذری بر برخی از آثار وی

  • طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) – [قم – ۱۹۹۹] – [طراحی های شهری]
  • طرح احیای منطقه تاریخی تبریز – [تبریز – ۱۹۹۵] – [طراحی های شهری]
  • طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز – [شیراز – ۱۹۹۳] – [طراحی های شهری]
  • طرح بهسازی و نوسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طراحی های شهری]
  • طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان – [اصفهان – ۱۹۸۹] – [طراحی های شهری]
  • طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز – [تبریز – ۱۹۹۳] – [طرح های مجتمع های مسکونی]
  • طرح مجتمع مسکونی غرب تهران – [تهران – ۱۹۹۲] – [طرح های مجتمع های مسکونی]
  • مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری – [تهران – ۲۰۰۱] – [طرح های معماری]
  • سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – [آلمان – ۲۰۰۰] – [طرح های معماری]
  • سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک – [ – ۱۹۹۹] – [طرح های معماری]
  • ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران – [تهران – ۱۹۹۸] – [طرح های معماری]
  • طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان – [ژاپن – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
  • طرح مجتمع مرکزی وزارت نیرو – [تهران – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
  • طرح ساختمان استانداری تهران – [تهران – ۱۹۹۶] – [طرح های معماری]
  • طرح موزه ملی آب ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
  • طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
  • طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
  • طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – [تهران – ۱۹۹۵] – [طرح های معماری]
  • طرح مجموعه ورزشی رفسنجان – [رفسنجان – ۱۹۹۴] – [طرح های معماری]
  • طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان – [رفسنجان – ۱۹۹۴] – [طرح های معماری]
  • طرح آماده سازی ۲۰۰هکتار اراضی سپاهان شهر – [اصفهان – ۱۹۹۴] – [طرحهای آماده سازی]
  • طرح آماده سازی ۳۸۰هکتار اراضی شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۹۲] – [طرحهای آماده سازی]
  • طرح آماده سازی برزن C پولادشهر – [اصفهان – ۱۹۹۰] – [طرحهای آماده سازی]
  • طرح آماده سازی ۵۵۰هکتار اراضی منطقه مرکزی شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۰۰] – [طرحهای آماده سازی]
  • طرح توسعه و احیای منطقه شرق اصفهان (تامشا) – [اصفهان – ۱۹۹۶] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح احیای مجموعه کریمخانی شیراز – [شیراز – ۱۹۹۴] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح شهر جدید پولادشهر – [اصفهان – ۱۹۹۴] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح شهر جدید بهارستان – [تهران – ۱۹۹۳] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح جامع منطقه اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح جامع شهر اصفهان – [اصفهان – ۱۹۹۱] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح جامع (راهبردی) خرمشهر – [خوزستان – ۱۹۹۰] – [طرحهای شهرسازی]
  • طرح جامع شهر شیراز – [شیراز – ۱۹۸۹] – [طرحهای شهرسازی]

طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز

 

زمین این مجتمع مسکونی را در جنوب شرقی شهر تبریز و در شمال غربی باغ ملی ایل بیگی واقع شده است . فاصله  مجتمع تا بخش مرکزی تبریز ۱۰ کیلومتر است که با یک بولوار عریض به ان متصل می شود و مساحت آن حدود ۶۲۰۰۰ متر مربع است . در طراحی این مجموعه مسکونی کوشش شده است که از امکانات متناسب دید و منظر طبیعی و حضور باغ ملی ایل گلی که در مجاورت آن قرار دارد استفاده شود. در این مجتمع مسکونی که تماما به صورت آپارتمانی احداث می شود و احدهای مسکونی یک تاچهار خوابه، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاهها و سالن اجتماعات طراحی شده است. الگوی اصلی طراحی مجموعه مبتنی بر استقرار واحدهای مسکونی در اطراف یک فضای باز مرکزی، هم محور با باغ ایل گلی است . این فضای باز به صورت صفه ای در نظر گرفته شده است که در زیر آن مراکز خدماتی و سرویس مجموعه قرار گرفته است و دیدی عالی بر تمامی شهر تبریز را دارد. واحدهای مسکونی به صورت دو نوار ساختمانی و طبقه در اضلاع این فضا قرار گرفته و در میان آنها یک برج پانزده طبقه پیش بینی شده است که دید عالی به شهر تبریز و مجموعه استخر ایل گلی دارد. در دل این برج یک گشادگی وسیع در نظر گرفته شده که دید به تبریز را از روی صفحه امکان پذیر سازد. کل زیربنای این مجموعه ۱۷۵ هزار هکتار متر مربع است که ۷۲ درصد به مسکونی و بقیه به فضاهای کمکی دیگر از قبیل خدمات،ارتباطات،پارکینگ و جز آن اختصاص یافته است .

سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – آلمان

بنای سر کنسولگری از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود، این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خیال انگیز ایران است . موقعیت زمین ، خیابان و پارک این فکر را پیش آوردکه فضای خیابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید این فضا را گالری ایران نامیدیم ، که در آن رفت و آمد افراد زیاد است. این فضا بنای سر کنسولگری را به دو بخش اصلی : یکی برای فعالیتهای ساده روزمره و دیگری برای فعالیتهای رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری تقسیم می کند . حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سر کنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که این دو حجم در طبقه اول از روی گالری دارند، وحدت و یکپارچگی این دو فراهم می شود . یک سقف شفاف شیشه ای سطح پارک را به لبه بالای دیوار شیشه ای متصل می کند و با نرمی موجب یکی شدن فضای سر کنسولگری و پارک می گردد . این سقف شیشه ای بخش اصلی سر کنسولگری را پوشش می دهد . نوار عریض و کم عمقی از آب در طول جنوبی ساختمان سر کنسولگری عبور می کند که ضمن لطیف کردن فضای سر کنسولگری موجب انعکاس زیبایی احجام آن می گردد و ضمنا ارتباط ساختمان سر کنسولگری را با بخش دیگری از پارک تامین می نماید . در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف ، شکل گرفته از احجام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شیشه ای است و فضایی رویایی و خیال انگیز را پدید می آورد . با طبیعت اطراف خود به خوبی یکی شده ضمن آنکه از بالاترین سطح فناوری در آن بهره گرفته شده است .

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک

ساختمان با الهام از معماری ایران به صورت یک کوشک درون یک باغ سازماندهی شده است . علاوه بر آن در کنار خیابان یک عمارت باریک نیز قرار داده شده که یادآور عمارت های ورودی باغ های ایرانی است. یک محور اصلی (آب نما) عمارت ورودی و عمارت اصلی را به یکدیگر متصل می کند که استخوانبندی مجموعه سفارت را تشکیل می دهد .ایده فضایی طرح ، کاهش ماده و افزایش فضاست . که این امر جوهره اصلی معماری ایران را از گذشته تا به امروز شکل داده است . بر این اساس سعی شده است تا در طرح فضای درونی توسعه یافته . به گونه ای که از جرم ساختمان کاسته و فضایی شناور و شفاف جای آن را اشغال کند. این توسعه فضا به صورتی است که حتی پوسته خارجی ساختمان اصلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و با شکافته شدن پوسته گسترش این فضا وضوح بیشتری پیدا می کند و فضای درونی را در تداوم با فضای بیرون قرار می گیرد .هم چنین با استفاده از عناصری چون آینه ، شیشه ، آب ، و نور در فضای درونی سعی شده تا فضا کیفیت بی مرزی و لا مکانی را القا کند.

طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – تهران

فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران بر طبق برنامه از دو مجموعه اصلی شامل فرهنگستان ها و مجموعه گرد همایی ها و یک بخش تکمیلی که هر دو مجموعه را در بر می گیرد تشکیل شده است و در مجموع ۵۵۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد . مجموعه فرهنگستانها به طور خلاصه شامل سه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علوم و علوم پزشکی است و یک کتابخانه که هر سه اینها را تغذیه می کند . متمرکز کردن بنا و آزاد گذاشتن هر چه بیشتر اراضی مجموعه، استفاده خلاق از اصول و مبانی و الگوهای تاریخ معماری ایران، وحدت و یکپارچگی بنا، احترام به بستر خاکی،افقی بودن، رعایت زاویه تاریخی در بنا و بالاخره دید کوه دماوند از مهم ترین اصولی است که در طراحی فرهنگستان مد نظر قرار گرفته است. عناصر تشکیل دهنده بنا نیز عبارتند از: ورودی، صفه، حیاط مرکزی، گنبد گردهمایی ها و دیواره فرهنگستان ها. باحضور آزادنه قسمتی از تپه در اراضی طرح روی صفه، ترکیب عناصر طبیعی و مصنوع، زیبایی فضایی بنا را افزایش داده است. این طرح از میان ۱۸ طرح ارائه شده برای مسابقه طرح بنای فرهنگستان های ایران که وزارت مسکن و شهرسازی برگزار کرد، مقام نخست را به دست آورده است.

طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – تهران

محوطه موردنظر برای احداث ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز ، قطعه زمینی است در نزدیکی میدان آرژانتین در شهر تهران با ابعاد تقریبی ۱۸*۵۴ (مساحت ۹۷۲) متر مربع . هدف از احداث ساختمان کانون وکلا، ایجاد مرکزی برای فعالیت های وکلای دادگستری مرکز و بر همین اساس ، دارای عملکردهای اداری ، آموزشی ، انتظامی ،حرفه ای و جز آن است. این بنا با استفاده از نماد ترازو به صورت دو حجم متعادل که در یک فضای شفاف معلق هستند، طراحی گردیده و فضای بین این دو حجم یک شکاف نور است که می تواند شاهین ترازو تلقی شود . آنچه به عنوان ویژگی های کالبدی طرح در نظر گرفته شده است عبارتند از :
– بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین
– انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت
– بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور

منابع

Wikipedia, mosafaie.blogfa, bozorganememari.blog

 

5/5 - (1 امتیاز)