لیندا بو باردی

بیوگرافی و آثار لینا بو باردی

باوجودی‌که هنر معماری از اواخر قرن نوزدهم به‌ بعد مورد توجه زنان واقع شد، اما این هنر حتی در قرن بیست‌ویکم هم محدوده‌ی فعالیت‌ گسترده‌ی مردان قرار دارد، بااین‌حال، نگاهی به فهرست آثار معماری مطرح جهان نشان می‌دهد که سازه‌های قابل توجهی در دنیای مدرن، حاصل نگاه خلاقانه‌ی معماران زن است که در این نوشتار به مطرح‌ترین‌شان اشاره می‌کنیم.

لینا بو باردی

لینا بو باردی (4 دسامبر 1914 – مارس 20، 1992) یکی از مهمترین و بیانگرترین معماران معماری برزیل قرن بیستم بود. او در ایتالیا متولد شد، به عنوان لینا آچیلینا بو، معماری دانشگاه رم را مطالعه کرد و بعد از فارغ التحصیلی به میلان رفت. در میلان، بوید باردی با Gio Ponti همکاری کرد و بعدها به عنوان سردبیر مجله Quiaderni di Domus تبدیل شد.

دفتر او در جنگ جهانی دوم نابود شد بو باردی، همراه با برونو زوی، نشریه A Cultura della Vita را تأسیس کرد. او به عنوان عضو حزب کمونیست ایتالیا با مأمور منتقد و هنرمند پیترو ماریا بردی ملاقات کرد و با وی به طور دائم به برزیل حرکت کرد. در ریو دژنیرو، با محیط اطراف خود و ساختارهای مدرنیستی، باردی شروع به جذب این تأثیرات جدید کرد. این فرآیند زمانی اتفاق افتاد که به سائو پائولو منتقل شد. او شروع به مطالعه فرهنگ برزیل از دیدگاه انسان شناسی کرد و به ویژه در همگرایی هنر و سنت محبوب علاقه مند شد.

در سال 1950 او مجله Habitat را شروع کرد و در سال 1951 خانه اش، خانه شیشه ای را در Morumbi، سائو پائولو طراحی کرد؛ خانه یکی از آثار پارادایمایی هنر عقلایی در برزیل محسوب می شود. بعدها، در سال 1957، او شروع به ساخت خانه جدیدی از موزه هنر سائو پائولو (MASP) کرد، جایی که او ساختمان را بالای یک میدان 70 متری بلند کرد.

دیگر آثار وی می توان به خانه شیشه ای خودش، موزه هنر های مدرن و … اشاره نمود.

Lina Bo Bardi-Glass House

Lina Bo Bardi-Glass House -plan

Lina Bo Bardi-Glass House -plan

Lina Bo Bardi-Glass House

Lina Bo Bardi-Glass House

هنگامی که لینا بو باردی کمیسیون برای ساخت موزه هنر جدید در Terraço do Trianon در سائوپائولو دریافت کرد، او تحت شرایطی کار را به عهده گرفت: در هیچ شرایطی این ساختمان نمی تواند مانع ظاهر پانوراما در قسمت های پایین تر شهر شود . این قانون، که توسط مجلس قانونگذاری محلی ایجاد شده، به دنبال حفاظت از آنچه که فضای جمع آوری شهری را در کنار آونیدا پائولیستا، شریان اصلی مالی و فرهنگی شهر تبدیل کرده است. Underred، بو باردی با یک راه حل ساده و قدرتمند آمد. او یک ساختمان را با تقسیم عظیم از طریق متوسطه خود طراحی کرد، نیمی از آن را در زیر تراس دفن کرد و نیمه دیگر را به آسمان بلند کرد. در نتیجه پلازا باز و بدون مانع باقی ماند و در سال 1968، موزه هنرهای معاصر سانپولو (MASP) متولد شد

Lina Bo Bardi-São Paulo Museum of Art

Lina Bo Bardi-São Paulo Museum of Art-plan

چهل و هفت سال پس از اولین نمایش آنها، شیشه های نماد شیشه ای لاین بو باردی به گالری موزه هنرهای معاصر سائو پائولو (MASP) بازگشته است، نمایش هایی از نقاشی های با ارزش ترین موزه که از قرون وسطی تا مدرن در نمایشگاه در طبقه دوم موزه است.

با این حال، کار او منحصر به معماری نبود؛ او همچنین در زمینه تولید مناظر، هنر، مبلمان و طراحی گرافیک مشغول به فعالیت بود.

Lina Bo Bardi-Furniture

Lina Bo Bardi-Furniture

منابع: archdaily-arel- wikipedia

 

Rate this post