آنتونیو گائودی

آنتونیو گائودی از بزرگترین معماران دوقرن پیش شناخته شده که عمده شهرت وی، سبک خاص و منحصر به فردش است. گائودی در منطقه تاراگونیا متولد شد و در خانواده ای بزرگ شد که پدر، پدر بزرگ و حتی خانواده مادرش همه مسگر بودند. وی در سال 1870 تحصیلات دبیرستانی اش را به اتمام رساند و سپس به مدرسه معماری بارسلون رفت و در سال ۱۸۷۸ مدرک معماری خود را دریافت کرد و دفتری در بارسلون تاسیس کرد. در همان سال نیز نقشهٔ نمایشگاه بین‌المللی “ماتارو” در پاریس را تهیه نمود.
او در طول عمر اش 18 اثر از خود به جای گذاشت که 7 اثرش در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و بزرگترین آنها، کلیسای “ساگرادا فامیلیا” می باشد. در سال ۱۸۸۳ گائودی، کار روی طرح این کلیسا در بارسلون را آغاز کرد و تا پایان عمر دست از آن نکشید. بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ نیز به اندلس سفر کرد و بناهایی در این منطقه ساخت که تأثیری عمیق بر بافت معماری شهرهایی چون لئون و آستوریا گذاشت.

برخی از افتخارات وی:

برنده اولین جایزه تالار اجتماعات شهری بارسلون، در سوم سپتامبر ۱۹۰۱ برای عمارت کاسا کالوِت
برنده جایزه طراحی مبلمان خیابانها و مسیر های شهری در بارسلون

برخی از آثار آنتونیو گائودی:

-پارک گوئل
-کاسا میلا
-پالاسیو گوئل
-کاسا باتلو
-کلیسای ساگردافامیلیا

پارک گوئل

این مجموعه زیبایی باغ وحش در تپه ال کرمل توسط Eusebi Güell سفارش شده و بین سالهای 1900 تا 1914 ساخته شده است. پارک در اصل یک سایت مسکن ناموفق در نظر گرفته شده بود، پس از آنکه هیچ خریداری به پیش نرفتند، گائودی یکی را خرید و با خانواده اش به انجا نقل مکان کرد.جنبه های متعدد معماری جذاب برای کشف وجود دارد: ستون هایی که برای شبیه سازی درختان نخل، قوس های شکسته ای که از زمین رشد می کنند، یک گلدان از آهن زاویه ای پیچ خورده است. با این حال، نقطه کانونی پارک اصلی تراس است، به دلیل دیدگاه خیره کننده و نیمکت های موزاییک اطراف آن.

کلیسای ساگردافامیلیا

133 سال از زمان اغاز ساخت ساگردا فامیلیا آنتونی گادوی وارد مرحله نهایی آن شده است. این خبر در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر توسط معمار ارشد پروژه Jordi Faulí اعلام شد که به اتمام شش برج جدید که “برج عیسی مسیح” را تا ارتفاع 172.5 متر بلند می کند، نظارت می کند و این ساختار بزرگترین ساختار مذهبی در اروپا است و بلندترین ساختمان بارسلونا.مرحله نهایی شامل احداث برج 172.5 متری برج عیسی مسیح و همچنین پنج برج 135 متر دیگر است که از مسیحیان باقیمانده و چهار رسولان قدردانی می کنند.طرح های بیرونی و داخلی به طرز باور نکردنی پیچیده هستند و تم ها از عبارات مربوط به خط مقدم تقلید می کنند. برج ها با کلمات مانند “Excelsis” و “Sanctus” تزئین شده اند و درب در کلمات کتاب مقدس نوشته شده در زبان های مختلف پوشیده شده است.به لطف تکنولوژی طراحی کمک های کامپیوتری، ساخت و ساز به تازگی شتاب داده شده است، به طوری که با استفاده از دستگاه تراش CNC می توان سنگ را خارج از سایت شکل داد. قبل از این، آن را کاملا با دست حک شده بود. کلیسا با وجود وضعیت ناقص آن، به عنوان یک میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

کاسا میلا

La Pedrera یکی از معروف ترین سازه های مسکونی گائودی و آخرین آثار هنری او است. این ساختمان بین سالهای 1906 تا 1912 ساخته شد و با وجود ساختمان های سنگین و بالکن های پیچیده ای که در آن زمان بحث برانگیز بود، در سال 1984 به عنوان میراث جهانی شناخته شد.کاسا میلا از دو ساختمان ساخته شده است که در اطراف دو حیاط قرار دارند که نور را به 9 سطح خانه ها می دهند. طبقه اصلی برای خانواده در نظر گرفته شده.جرم قابل توجهی از سنگ آهک ناهمواری بیرونی، بی نظمی های دنیای طبیعی را مورد بررسی قرار می دهد. پس از ورود به ساختمان، این موضوع دوباره تکرار شده است.

ستون ها و کف های دارای دیوارهای تحمل بار نیز برای آن زمان نوآوری های معماری قابل توجه بوده است.سقف بسیار دیدنی است، با دودکش ها، پنجره های سقف، خروجی ها و هواکشها . دودکش ها در سنگ آهک، سنگ مرمر شکسته و شیشه ای پوشانده شده و پیچ خورده شده اند تا اجازه دهند فرار کنند. 

کاسا باتلو

خانه باتلو یکی از شاهکارهای گائودی است .نمای مدرن برجسته آن که امواج در یایی آرام را منعکس می کند دنیای شگفت انگیز را در پشت جزییات معماری خود پنهان می کند .این خانه که یک نقطه مرجع مدرنیسم است،بازدید کننده را به سفری در قلب ساختمان یا طبقه اصلی دعوت می کند ،پرسپکتیوهای مسحورکننده است و طراحی وچشم انداز گسترده آن بیننده را مجذوب می کند وفضایی که همه عناص آن نفس می کشند ظاهر می شود که با عناصر طبیعی هماهنگ است. در آثار گائودی جنبش بر سکون غلبه دارد .این جواهر معماری انعکاس کامل هنرمعماری وطراح، ویکی از سمبلهای مدرنیسم بارسلون است. طبقه اصلی که در ابتدای قرن بیستم خانه خانواده باتلو بود ه است با ورودی جزابی که یکی از مهم ترین بخشهای آن است بیننده را به درون دعوت می کند. اتاقهای خانه از یک طرف به یک راهرو واز طرف دیگر به پنجره هایی به زیباترین خیابان بارسلون منتهی می شود .گائودی در این ساختمان به عناصر چهار گانه (آب ، باد ،آتش وخاک ) اشاره دارد وبه عنصر اول فضای ویژه را اختصاص داده وشاید کل ساختمان را به مثابه عنصر چهارم شمرده است.

 

 منایع: ArchDaily, Arel

Rate this post